divendres, 4 d’octubre del 2013

Sortida pel Montsant

Un altra caminada que es pot fer pel Montsant és aquesta:
Es va per Cabacés cap al camí antic que porta a la Foia. Abans d'arribar-hi trobem el Mas de la Cobassa. Propietat dels pares del Joan Masip (el pintor). Allí diu que els seus padrins hi van viure temporades durant la Guerra Civil. Ell mateix quan era petit, junt amb els seus germans hi va passar molt bones estones.
Està molt ben conservat i veient-lo s'entén perquè se'l coneix per aquest nom.
Tornant al camí, m'oblidava que ho vam fer fins a la Foia en cotxe, aviat arribem a l'ermita de la Mare de Déu de les Neus.
Aprofitant això us vull ensenyar dues fotos que em va deixar el Valentí de ca la Cassimira. Són de l'any 1952 i estan tirades en aquest lloc.
En aquesta del porxo hi surten d'esquerra a dreta el Batiste de Margalef, el Carlos i el Jesús de cal Sas, el mossèn Joaquim Eroles, el Josep de cal Esquerré, el Tarragó petit de Margalef, el Valentí Gorgori i el Josep Domingo de cal Celoni de Margalef. Dempeus al darrere el Miquel del Forn, el Josep de cal Roger i l'Arturo, els tres de Margalef.
En la següent imatge estan retratats dins de l'ermita.
Després d'aquesta aturada continuem, ara ja a peu, per una pista ampla però ben dreta sempre amunt fins al Portell de la Boca de l'Infern.
D'allí i fins al Mas del Serrador no deixem mai de veure La Bisbal i al fons la Ribera d'Ebre i les Garrigues.
Aquí ja anàvem per un camí ben estret però això no impedia que ens creuessim amb alguns que anaven amb bicicletes de muntanya o corrent.
Aquest és el Mas del Serrador. Va ser dels últims que es van abandonar, cap a l'any 1890 a l'arribar la filoxera a les nostres terres. Hi vivien els que treballaven les vinyes del voltant que estaven plantades on ara sols hi ha bosc.
A sota es veu l'ermita de Sant Salvador

i la Cova del Frare més a la dreta.
 En primer pla el guia que va organitzar la sortida.
És el Sergi de Brogit Guiatges, un noi de Reus que es coneix tot el Montsant.
Ara altre cop ens enfilem per continuar.
Quan som dalt al serrall de la Serra Major trobem pocs arbres, sols alguns Pins Carrassers.
Un altre mas, el de l'Estrem. El més alt del Montsant.Aquest ha estat reformat pels del Parc Natural com a refugi però de moment està tancat. Des d'aquí dalt es veuen alguns pobles del Priorat.
 I unes bones vistes. Diuen que aquesta zona és la més freda del Montsant.
Ara comencem a baixar fins a arribar al Mas de l'Estrem i d'allí per una pista ampla tornem cap a la Foia.
Vora l'ermita hi ha una zona d'escalada.

Aquesta és la ruta. Una excursió senzilla però bonica de fer.
I ara per acabar una foto del Mas del Serrador a l'any 1998, en un matí del mes d'agost que hi vam anar des de Sant Salvador. Les pedres estan al mateix lloc ...
 Els dos nens són l'Aleix Prats Perelló, que tenia dos anys i que hi va arribar al coll del seu padrí Miquel i el seu germà l'Arnau Prats que aleshores tenia quatre anys. Els altres d'esquerra a dreta són el Pere Prats Taché, la Mª Carme Taché, el Miquel Perelló i la Roser Masip de cal Pep Pere.
No ha plogut gens des d'aquell dia.